koplogo

                                                             Google
Stuur een mail naar de Begeleidingsdienst voor Vrijescholen: P. van Meurs
Stel een vraag
breuken Praktisch verkennen:

 


Praktisch verkennen

Mesolijnen

literatuur

Spel zie hier    knop

Vierkantmodelknop

Breuken als     knop

AREB
Rekenen
en bewegen

literatuur
Literatuur

rekenlogoVerdieping
Breukenelastiek


RIB
verhoudingen 

    verhoudingen
    verbanden
    getallen









Vanuit de beweging

De stambreuken laten ontstaan door de klas te verdelen in groepen.
Welk deel is een kind in de klas?
Hoe groot is de helft van de kinderen n de klas? Opdrachten om in de ruimte te bewegen.

De kinderen staan in een kring.
“Loop precies een keer rond”
“Loop precies twee keer rond”
“Loop precies een half keer rond”

Karel en Marietje staan aan het begin en eind van een lijn.
“Ga staan op de helft.”
”Ga staan op een kwart enz.”
Nu staat Marietje hier (Marietje komt op een andere plaats te staan, b.v. dichter bij Karel).
Ga nu weer op je goede plaats staan.
Alle kinderen herschikken zich op de nu veranderde lijn.

Overige activiteiten

Laat de natuurlijke (stam)breuken ontstaan

door verdelen, breken, vouwen, knippen, plakken, mengen e.d. van: groepen kinderen, van taarten, pizza’s, dropveters, (gesneden)broden, wegen, (maat)bekers limonade, klokken, (delen van)jaren, etc.

De natuurlijke (stam)breuken ontstaan door verdelen, breken, vouwen, knippen, plakken, mengen e.d. van: groepen kinderen, van taarten, pizza’s, dropveters, , (gesneden)broden, wegen, (maat)bekers limonade, klokken, (delen van)jaren, etc.

Laat de kinderen beleven dat breuken in verschillende vormen voor kunnen komen. Klik hier door voor een overzicht.

 

 

breukenspel op de getallenlijn