Vermenigvuldigen en delen met breuken |
Vanuit de beweging
Wanneer gehele getallen operator zijn kunnen we de opdrachten op de getallenlijn weergeven.
4 x ¾ We kunnen op deze manier ook breukrijen laten lopen.
Overige activiteiten
Beginnend met gehele getallen als operator
Daarna de breuk als operator De som op kunnen lezen. (1/2 x ¾, ½ keer ¾ deel).
(4: ½, 4 verdeeld over een half).
Wat staat er, welk verhaal hoort er bij?
½ keer (deel van) ¾ pizza.
4 liter verdeeld over een halve fles.
Wat zit er in een fles?
Kun je dat tekenen?
Teken eens een fles van 1 liter daarnaast.
Kun je dat uitrekenen? (Zoekend naar formele oplossingsmethoden).
Natuurlijk wordt de oplossingsmethode snel verkort totdat de kinderen de sommen uit kunnen rekenen.
Het blijft van groot belang dat de link naar de realiteit steeds weer gemaakt wordt.
Voor een weg naar delen en vermenigvuldigen zie: Rekenen in Beweging blz. 206 voor x en 215 voor : Werken vanuit het vierkantsmodel zie li kolom