koplogo

                                   Google
Stuur een mail naar de Begeleidingsdienst voor Vrijescholen: P. van Meurs
Stel een vraag
Breuken Relaties leggen tussen breuken als operator
                                  Begeleidingsdienst voor vrijescholen                                      P. van Meurs

 


Onderdeel Relaties leggen tussen breuken als operator en maten. Relaties leggen tussen breuken, procenten en decimale getallen (Zie decimale breuken).

Spel zie hier    knop

Vierkantmodelknop

Breuken als     knop

AREB
Rekenen
en bewegen

literatuur
Literatuur

rekenlogoVerdieping
Breukenelastiek


RIB
verhoudingen 

    verhoudingen
    verbanden
    getallen







De breuken worden nu gekend als:

1. Een deel van het geheel ( deel van een pizza b.v.).

2. Een meetgetal (2 ½ kilometer).

3. Een operator (1/2 deel van de afstand).

4. Het resultaat van een eerlijke verdeling ( 2 koeken verdelen over 5 kinderen).

5. Uitdrukking van een verhouding ( ¾ van de meisjes heeft lang haar).

Vanuit dit gegeven kunnen we gaan werken aan de dubbele getallenlijn. Die ook wederom gebruikt kan worden om de relatie aan te geven tussen breuken en decimale breuken en procenten. Een voorbeeld: Karen verdient met aardbeienplukken 4,5 euro per ochtend. Zij werkt 2 ½ ochtend. 2 ½ x 4,5is uit te beelden en uit te rekenen op de volgende wijze.

dubblele getallenlijn