Kommagetallen | Sschrijfwijze: |
Vanuit de beweging
Dit alles wetende, hebben we vele getallen met bewegingen uitgebeeld; elke plaats van het cijfer in het getal had een bepaalde beweging .
(zie de kolom hiernaast) Bijvoorbeeld 987,45
987 45
Ten eerste:
Zo kunnen er verschillende maten aan gekoppeld worden. Ten tweede in de beweging 9 keer springen, 8 keer huppen, 7 keer stappen. 4 keer klappen, 5 keer tikken. (naar verm. en delen met 10 100)
Overige activiteiten/werkvormen
We maken de kinderen duidelijk wat de plaats van de komma eigenlijk betekent: .
Gaan we van links naar rechts (volgen we dus de leesrichting), dan is elke plaatswaarde verder dus nog maar 1/10 van de vorige.
Gaan we van rechts naar links
Eenheden, tientallen, honderdtallen, duizendtallen, zo kunnen we verder gaan.(steeds 10 keer zo groot)
We hebben gezien in de geldbedragen dat je dan niet bij de eenheden hoeft te stoppen. Je gaat dan achter de komma verder, met de tienden en honderdsten. En, kun je je dan afvragen, waarom zouden we bij de honderdsten stoppen? De komma staat dus op de grens tussen de hele getallen- en de breu¬kenwereld. Datgene wat bewogen is wordt vervolgens ook opgeschreven. 9 0 0 Komma 8 0 7 4/10 5/100
9 |
0 |
0 |
|
|
|
8 |
0 |
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
4/10 |
|
|
|
|
|
5/100 |