koplogo

                                                             Google
Stuur een mail naar de Begeleidingsdienst voor Vrijescholen: P. van Meurs
Stel een vraag
Kommagetallen Rangschikken:

 

Verder tellen en terugtellen, rangschikken van komma­getallen op de getallenlijn.

AREB
Rekenen
en bewegen

literatuur
Literatuur

rekenlogoVerdieping
Breukenelastiek


RIB
verhoudingen 

rib
Kommagetallen  

    verhoudingen
    verbanden
    getallen







Vanuit in de ruimte

getallenlijnen

 

Op allerlei manieren kunnen we de kinderen laten zoeken naar de plaats van decimale getallen.

De vraag “Hoe heb je dat gedaan en waarom?” zijn hier van groot belang wil het oefenen in de ruimte zin hebben voor de gehele klas.

Het voorbeeld hieronder gaat meteen al veel verder.
hier zou de vraag kunnen zijn±
Waar ligt 4,65

 

Overige activiteiten

Op dit gebied kunnen we buiten het in beeld brengen van de ruimtelijke oefeningen ook allerlei andere opdrachten bedenken.

  1. Wat is groter?
    Wat is groter 0,1 0f 0,15?
    Wat is groter 0,1 0f 0,01?

  2. Wat ligt dichter bij?
    Wat ligt dichter bij de 2,5.. 2,45 of 2,44?
    Wat ligt dichter bij de 2,5.. 2,45 of 2,34?


  3. Tussen welke gehele getallen ligt?
    Tussen welke gehele getallen ligt 2,6?


  4. Waar ligt 2,78 op de getallenlijn?


  5. Noem een getal tussen 2,3 en 2,33.

 

Ook het spreken, schrijven van een rij dec. getallen kan de kinderen helpen om een beeld te krijgen van kommagetallen:

0,4,   0,8,   1,2   1,6   2