Getalbegrip | synchroon tellen: |
synchroon tellen
Referentie
getallen
Referentie verbanden
Literatuur
Kinderen gaan
Rekenen
Rekenen
en bewegen
Getallenlijnen
Rekenen tot 20
Stappen
Tijdens het bewegend rekenen wordt er geteld (de stappen) waarbij de bewegingen synchroon zijn aan het tellen
Vanuit het doen leren de kinderen het handelen aan het spreken te koppelen.
De leraar laat de klas vrijuit tellen. In allerlei bewegingsspelletjes, liedjes en versjes wordt het akoestisch tellen in relatie gebracht met resultatief tellen.
• Materialen tellen (hardop)
• Materialen oppakken en verleggen (aan de hand van b.v. gezelschapsspelen).
• Materialen aanwijzen en tellen
• Met de ‘ogen’tellen De kinderen rijgen verschillende kettingen, waarbij met behulp van gekleurde kralen patronen zichtbaar worden
. Ordenen op soort/ serie.
Vanuit de verschillende rekenvoorwaarden zoals in de kleuterklas beschreven. De kinderen rijgen verschillende kettingen of leggen verschillende groepen, waarbij met behulp van gekleurde kralen, materialenpatronen en structuren zichtbaar worden
Middelen
Telmaterialen zoals kastanjes, steentjes maar ook b.v. de stenen in een muur of de ramen van de school.
Rekenkist als mogelijkheid om telmaterialen te ordenen en te bewaren.
Rekenwerkschriften gemaakt door de werkgroep rekenen in beweging.
Deze kunnen voor de kinderen aangeschaft worden. Ze kunnen echter ook ter inspiratie dienen om zelf materiaal voor kinderen te maken. Telplaten uit b.v. prentenboeken.