A Notatie, taal en betekenis |
3F |
3S |
| Paraat hebben |
Paraat hebben |
- uitspraak, schrijfwijze en betekenis van negatieve getallen zoals ze voorkomen in situaties met bijv. temperatuur, schuld en tekort, hoogte en op de rekenmachine.
Voorbeelden:
– het vriest 8 graden kan ook worden weergegeven als: het is -8 graden Celsius en uitgesproken als 'min 8' of '8 graden onder 0';
– tekorten en schulden kunnen weergeven met een minteken;
– in een tabel de betekenis van positieve (overschotten) en negatieve verschillen (tekorten) aflezen en interpreteren;
– op de rekenmachine - 5,23 – 7,81 correct intypen.
|
|
| Funcioneel gebruik |
Funcioneel gebruik |
- Uitspraak, schrijfwijze en betekenis van grote getallen met miljoen en miljard als maat en met passende voorvoegsels (bij maten) functioneel gebruiken
Voorbeelden:
– deze presentatie is 3,1 MB (megabyte);
– 1 249 574 uitspreken als ruim 1,2 miljoen;
– de periode van 15,5 miljoen naar 16 miljoen inwoners duurde vijf jaar, hoeveel inwoners zijn er in die 5 jaar bijgekomen?
|
- Wetenschappelijke notatie rekenmachine gebruiken, ook met negatieve exponenten
|
| weten waarom |
weten waarom |
- in complexere situaties rekenprocedures toepassen en daarbij weten waarom het nodig kan zijn haakjes te zetten en weten hoe dit werkt. Bijvoorbeeld bij gebruik van een rekenmachine of spreadsheet
Voorbeelden:
– de prijs van 3 koffie van € 1,90 plus 2 koeken van € 1,90 bereken je niet met 3 + 2 x € 1,90 en wel met (3 + 2) x € 1,90;
– in een spreadsheet een tabel van prijzen maken met: a x € 1,90 + b x € 1,90 of met (a + b) x € 1,90.
|
- Adequate (wiskunde)taal en notaties lezen en gebruiken als communicatiemiddel
- Inzicht in wiskundige notaties en daarmee kwalitatief redeneren
|
B Met elkaar in verband brengen
|
3F |
3S |
| Paraat hebben |
Paraat hebben |
- aantallen en maten (weergegeven met gehele of decimale getallen) vergelijken en ordenen en weergeven bijvoorbeeld op een schaal van een meetinstrument of een tijdlijn
Voorbeelden
– temperatuur, (lichaams)lengte, waterhoogte, schroeflengtes in inches (breuken) aangeven op een 'maatschaal';
– tijden en afstanden in de sport vergelijken en ordenen.
|
- Relatie leggen tussen breuken, decimale notatie en afronden
|
| Funcioneel gebruik |
Funcioneel gebruik |
- om een probleem op te lossen complexere situaties vertalen naar rekenbewerkingen en daarbij rekenprocedures toepassen om een gewenst resultaat te krijgen (schattend, uit het hoofd, op papier of met de rekenmachine)
|
- Kiezen van een oplossingsstrategie, deze correct toepassen en de gevonden oplossing controleren op juistheid
|
| weten waarom |
weten waarom |
- eigen repertoire opbouwen van een getallennetwerk gerelateerd aan situaties
|
- Kennis getalsystemen en hun onderlinge relatie
- Patronen in getallen herkennen en beschrijven
|
C Gebruiken |
3F |
3S |
| Paraat hebben |
Paraat hebben |
- in bekende situaties vaardig rekenen met de daarin voorkomende gehele en decimale getallen en (eenvoudige) breuken (schattend, uit het hoofd, op papier of met de rekenmachine)
Voorbeelden
– vochtbalans: gedronken 1/8 liter en 250 ml en 0,7 liter;
– rekenen met geld (offertes, kasboek ), maten, etc;.
– tijdsduur optellen, tijdverschil berekenen;
– 1,71 m + 30 cm;
– 1000 buttons a € 0,065 kosten samen….. (nulregels);
– handig rekenen in magazijn bijv met dozen van 24 in 5 x 24 x 2.
|
- Beheersen van de regels van de rekenkunde, zonder ICTmiddelen
- Berekeningen uitvoeren waarbij gebruik gemaakt moet worden van verschillende rekenregels, inclusief die van machten en wortels
|
| Funcioneel gebruik |
Funcioneel gebruik |
- resultaten van een berekening in termen van de situatie interpreteren, bijv. nagaan of een resultaat van een berekening de juiste orde van grootte heeft en wat de ‘foutmarge’ is; betekenisvol afronden
Voorbeelden:
– 6000 sms-jes in een maand, kan dat?
|
- Beheersen van de regels van de rekenkunde, zonder ICTmiddelen
- Berekeningen uitvoeren waarbij gebruik gemaakt moet worden van verschillende rekenregels, inclusief die van machten en wortels
|
| weten waarom |
weten waarom |
| |
- Correctheid van rekenkundige redeneringen verifiëren
|