Kopafbeelding

Google                                                                 
Stuur een mail naar de Begeleidingsdienst voor Vrijescholen: P. van Meurs
Stel een vraag
Verhoudingen Paraat hebben:

icon verhouding    Verhoudingen

A Notatie, taal en betekenis

Uitspraak, schrijfwijze en betekenis van getallen, symbolen en relaties - Wiskundetaal gebruiken

1-fundament

Toelichting en voorbeelden bij 1-fundament

Toelichting en voorbeelden bij 1-streef

Paraat hebben

Paraat hebben

Paraat hebben

  • Geheel is 100%

Weten dat een geheel kan worden uitgedrukt in percentages en genoteerd wordt als 100% en dat de delen van het geheel dus samen 100% zijn.

  • Een trui is gemaakt van katoen en nylon: 85% katoen, en de rest nylon.
    Hoeveel procent van de trui bestaat dan uit nylon?
  • 'Ik heb 90% van de penalty's tegengehouden', zegt de keeper nadat alle strafschoppen zijn genomen.
    Wat bedoelt de keeper?
  • Hoeveel procent? (Uit: Pluspunt)
    Beschrijving: Pct_PP_7a01

 

Weten dat een geheel kan worden uitgedrukt in percentages en genoteerd wordt als 100% en dat de delen van het geheel dus samen 100% zijn. En weten dat er ook situaties zijn waarin een percentage groter kan zijn dan 100%.

  • De directeur van school zegt dat 100% van de leerlingen is geslaagd dit jaar. Wat bedoelt hij?
  • Jaap zegt: 'Ik heb een fiets gekocht en die heb ik met 110% winst verkocht'. Kan dat wel wat Jaap zegt? Het geheel is toch altijd 100%? Wat bedoelt hij?
  • 23,5% van de kinderen in Nederland gaat met de fiets naar school. Kim zegt: 'Dat kan toch niet, een half kind?'  Wat betekent 23,5%? En wat bedoelt Kim?
  • Zou het kunnen? Leg uit waarom wel of waarom niet.
    (Uit: Wis en reken)
    Beschrijving: Pct_WR_7b01

 

Overgenomen uit: Concretisering referentieniveaus rekenen 1F/1S  SLO