Getallen
C Gebruiken
Memoriseren, hoofdrekenen, hoofdbewerkigen, bewerkingen met breuken, berekeningen uitvoeren, rekenmachine
1- fundament |
Toelichting en voorbeelden bij 1- fundament |
Toelichting en voorbeelden bij 1- streef |
Weten waarom |
Weten waarom |
Weten waarom |
- 60 Interpreteren van een uitkomst ‘met rest’ bij gebruik van een rekenmachine
|
Kunnen interpreteren van een ‘rest’ op de rekenmachine bij een deling in een eenvoudige contextsituatie.
- Er zijn 780 supporters van onze club die met bussen naar de uitwedstrijd gaan. In elke bus mogen 48 mensen. Rinke rekent uit op de rekenmachine dat er dan 16,25 bussen nodig zijn.
Dat kan toch niet, 0,25 bus?
Wat betekent 0,25 hier? Hoeveel bussen zijn er dan nodig?
Kun je zelf ook zo'n situatie bedenken?
- Reken de opgaven uit. (Uit: Wis en reken)
Er blijft steeds een rest over. Wat betekent dat? Wat doe je daar mee?
Reken de opgaven nu eens uit op je rekenmachine. Wat staat er dan? Wat betekenen de getallen achter de komma? Wat zijn de antwoorden op de vragen?
|
Kunnen interpreteren van een ‘rest’ op de rekenmachine bij een deling in een contextsituatie.
- Kan dat wel? (Uit: Alles telt)
Met de rekenmachine is uitgerekend dat Nederlandse vrouwen gemiddeld 1,75 kind krijgen.
Leg eens uit hoe dat zit? 1,75 kind kan toch niet?
- Delen met rest. (Uit: Alles telt)
Tarik en Liesbeth rekenen uit hoeveel doosjes nodig zijn voor de kaarsen. Hun antwoord is '328 rest 4'. Wat betekent 'rest 4'? Zijn er dan 4 doosjes over? Hoeveel doosjes zijn er nodig?
Als je 3940 : 12 uitrekent op de rekenmachine krijg je als antwoord 328,3333333. Wat betekent hier de rest? Waarom is de rest nu geen 4? Kun je dat uitleggen?
|
|
|
- Wat doe je met de rest? (Uit: Wereld in getallen)
Zie opgave hieronder: Als ik € 2,00 : 3 uitreken op mijn rekenmachine krijg ik als antwoord: 0,66666667.
Welk antwoord is dan goed op de vraag?
|
Overgenomen uit: Concretisering referentieniveaus rekenen 1F/1S SLO