Kopafbeelding

Google                                                                 
Stuur een mail naar de Begeleidingsdienst voor Vrijescholen: P. van Meurs
Stel een vraag
Rekenen en bewegen deel:

 

Voorwaarden

6.1Route

 

6.2Organisatie

 

6.3De verhouding klassikaal/ individueel

.

6.4De inhoud van de bewegingen

 

Route

Het bovenstaande schema kan de indruk wekken dat dit de route is om tafels te leren. Echter de route kan op allerlei manieren worden uitgebreid, verdiept en geïndividualiseerd. Daarbij valt te denken aan:

 

Organisatie

De verhouding klassikaal/ individueel.

De bewegingsoefeningen worden vaak klassikaal uitgevoerd. Op zich werkt dit groepsvormend en de kinderen zijn elkaar tot steun. Wil het rekenvermogen bij het individu ontwaken dan moet er zorg voor gedragen worden dat elk individueel kind ook aangesproken wordt.

Werken met gerichte vragen (Karel jij doet de rij van 4 er tussendoor)
Een aantal kinderen laten bewegen de rest laten toezien(actief)
Zonder bewegen de rij laten spreken. (op de slag van de trommel gaan we er een
verder)
Kinderen individuele beurten geven.
Iedereen met blauwe sokken de rij van vier enz, enz.

De inhoud van de bewegingen

Welke bewegingen worden voor een rekenactiviteit gekozen.