Een lijn van vaardigheden
Van 0-20
Getalbegrip
Tellen tot 5
Tellen tot 10
Van 10 tot 20
Bewerkingen van 0 tot 5
Bewerkingen tot 10
Bewerkingen tot 20
zonder brug
met brug
Waarom deze lijn?
- Geeft een duidelijk beeld van de opbouw van een leerlijn naar het rekenen tot 100.
- Geeft de leerkracht de mogelijkheid zijn leerlijn bij te stellen.
- Geeft een duidelijk beeld van de te nemen stappen in de leerlijn.
Getalbegrip
Van 0 tot 5 uitwerking: klik hier om naar het begin terug te gaan
1) Hoeveelheden handelend en verwoord vergelijken.
Tellen tot 5 uitwerking: klik hier om naar het begin terug te gaan
2) De telrij heen en terug opzeggen met eenheden en 2-tallen.
3) Getalsymbolen lezen en schrijven.
4) Begrippen: meer, minder, evenveel en niet- evenveel + de symbolen.
5) Eén- één relatie.
6) Plaatsen van getallen op de getallenrij.
7) Koppelen van hoeveelheid – getal.
8) s MS'; ">: klik hier om naar het begin terug te gaan
29) Een betekenisvolle situatie kunnen omzetten in een formule en omgekeerd.30) Rekenhandelingen uitvoeren in concrete situaties.
31) Splitsen van hoeveelheden tot 5.
32) De symbolen + en - kunnen lezen, schrijven, gebruiken.
33) Aanvullen hoeveelheden tot een gegeven aantal.
Aantallen al tellend samenvoegen
34) E + E 2 + 3
35) E – E 4 - 1
36) E + . = E 3 + . = 4
37) . + E = E . + 2 = 5
38) E - . = E 4 - . =
39) . - E = E . - 2 = 3
Bewerkingen tot 10 uitwerking: klik hier om naar het begin terug te gaan
39) Een betekenisvolle situatie kunnen omzetten in een formule en omgekeerd.
40) Rekenhandelingen uitvoeren in concrete situaties.
41) Splitsen van hoeveelheden tot 10.
42) De symbolen + en - kunnen lezen, schrijven, gebruiken.
43) Aanvullen hoeveelheden tot een gegeven aantal.
Aantallen al tellend samenvoegen
44) E + E 5 + 3
45) E - E 8 - 3
46) E + . = E 9 + . = 4
47) . + E = E . + 2 =
48) E - . = E 9 - . = 1
49) . - E = E . - 2 = 8 &nbnbsp;
70) De symbolen x en : kunnen lezen, schrijven en gebruiken.
71) Vermenigvuldigen en delen - met materiaal.
72) Vermenigvuldigen en delen - met schematische voorstelling.